|
Konflikty pokoleń – jak je rozwiązywać?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5566 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Scenariusz lekcji wychowania do życia w rodzinie w klasie I Liceum Ogólnokształcącym, który może być wykorzystany również na godzinie z wychowawcą. Na lekcji uczniowie określają różne sytuacje konfliktowe między nastolatkami i dorosłymi oraz metodą trójkąta uczą się je rozwiązywać Scenariusz lekcji wychowania do życia w rodzinie w klasie pierwszej liceum ogólnokształcącego
Temat: Konflikty pokoleń – jak je rozwiązywać?
Cele operacyjne:
Uczeń:
- wie, czym jest konflikt i wymienia jego przyczyny,
- umie określić różne sytuacje konfliktowe między nastolatkami i dorosłymi,
- rozumie co przeszkadza i co pomaga w rozwiązywaniu konfliktu,
- uświadamia sobie rolę właściwej komunikacji i własną odpowiedzialność za budo-wanie więzi interpersonalnych w rodzinie,
- rozumie potrzebę doskonalenia umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych,
- ocenia lekcję i swoje zaangażowanie.
Metody: burza mózgów, wizualizacja skojarzeń, miniwykład, metoda trójkąta, dyskusja, akronim.
Formy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: foliogram – „co to jest konflikt”, karteczki samoprzylepne, plakaty z odwróconym trójkątem i instrukcją dla grup, kartki papieru z pionowo napisanym słowem konflikt.
Przebieg lekcji:
I. Wprowadzenie
Burza mózgów: zapis na tablicy wszystkich skojarzeń związanych z pojęciem „konflikt”. Podanie tematu i celu lekcji.
II. Część zasadnicza
- Nauczyciel omawia teoretyczne podstawy konfliktów pokazując wcześniej przygotowany foliogram.
Co to jest konflikt?
Conflictus = zderzenie
· sprzeczne dążenia
· niezgodność interesów
· kolizja
· spór
· zatarg
- Akronim
Þ Nauczyciel dzieli klasę na grupy.
Þ Każda grupa otrzymuje kartkę papieru z pionowo napisanym słowem konflikt.
Þ Uczniowie w poziomych rzędach określają uczucia, postawy lub zachowania towarzyszące konfliktowi, wykorzystując kolejno litery wyrazu.
Þ Podsumowanie pracy grup – uczniowie wymieniają uczucia, postawy lub zacho-wania, które pomagają oraz te, które utrudniają rozwiązanie konfliktu.
- Jak rozwiązywać konflikty? – metoda trójkąta
Þ Nauczyciel dzieli klasę na grupy i rozdaje im plakaty z narysowanym odwróconym trójkątem i instrukcję dla grup.
Þ Uczniowie wpisują w trójkąt jedną z przyczyn konfliktów, którą uznają za najistotniejszą.
Þ Grupy zastanawiają się, co jest czynnikiem podtrzymującym problem i zapisują to na podporach z lewej strony trójkąta, następnie szukają sposobów usunięcia przyczyn podtrzymujących problem i wpisują je w linie po prawej stronie trójkąta.
Þ Prezentacja pracy grup. Dzielenie się swoimi opiniami.
III. Zakończenie
- Refleksja uczniów na temat: co zyskujemy, gdy umiemy rozwiązywać konflikty?
- Wypełnienie arkusza samooceny.
arkusz samooceny
Sposób zaznaczenia – w kratkę wstaw X
- Proszę ocenić, czy temat był interesujący?
temat nudny temat interesujący
- Proszę ocenić sposób prezentacji tematu.
temat źle prezentowany temat dobrze prezentowany
- Proszę ocenić organizację zajęć.
zajęcia źle zorganizowane zajęcia bardzo dobrze zorganizowane
- Jak oceniasz swoje zaangażowanie na lekcji
niewielkie bardzo duże
- Jaka jest Twoja opinia na temat przydatności tego tematu w życiu?
……………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………. Metoda trójkąta – instrukcja dla grupy
Trójkąt odwrócony wierzchołkiem do dołu symbolizuje problem, który z jednej strony ma swoje przyczyny – siły podTrzymujące, z drugiej natomiast – siły hamujące te przyczyny. Pracując metodą trójkąta poszukajcie odpowiedzi na pytanie: Jak rozwiązywać konflikty?
Sposoby usunięcia przyczyn podtrzymujących problem |
1. Wpiszcie w trójkąt jedną z przyczyn konfliktów, którą uznaliście za najważniejszą.
- Na podporach z lewej strony trójkąta wpiszcie wszystko to, co podtrzymuje istnienie problemu.
- Na podporach z prawej strony trójkąta umieśćcie sposoby usunięcia przyczyn podtrzymujących problem.
Opracowała: Grażyna Iwanek |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|